ویژگی سازهای بادی چه هستند؟

 

در سازهای بادی برای به جریان انداختن ارتعاش هوا از یک وسیله دهانی به اسم زبانه استفاده می‌کنند. برای دسته‌بندی کردن سازهای بادی آنها را به دو دسته چوبی و برنجی تقسیم می‌کنند؛ دلیل این مسئله در گذشته جنس مورد استفاده در سازهای بادی بوده است. امروزه سازهای بادی با نِی‌های گوناگون از جنس چوب ساخته شده یا دهانه آنها از جنس چوب می‌باشند. سازهای بادی فلزی نیز دهانه فلزی داشته که این مورد تفاوت آشکار میان سازهای بادی چوبی و برنجی است.

خرید ساز بادی یکی از رایج ترین انواع آلات موسیقی است که در کنار سازهای کوبه ای و زهی استفاده می شود. در این مقاله ، بعضی  از شناخته‌شده‌ترین انواع سازهای بادی همچون سازهای بادی چوبی، برنجی و نی، مورد بحث قرار گرفته اند. سازهای بادی از یک قطعه دهانی برای ایجاد جریان ارتعاشی هوا استفاده می کنند.

این جریان هوا اصولا از طریق ساز، تقویت می شود و در نهایت تبدیل به صدای ساز می شود. نخستین نمونه ها از ساز بادی از شاخ حیوانات، ساخته شده و به عنوان صدای هشدار در تمدن های باستانی به کار می رفتند. امروزه صدها گونه از ساز بادی وجود دارد که عمده ترین آنها سازهای بادی چوبی و برنجی هستند.

سازهای بادی چوبی یا انواع نی ها اصولا از چوب ساخته می شوند یا دارای دهانه چوبی هستند. سازهای برنجی از فلز ساخته شده اند و دارای دهانه فلزی هستند. این موارد، اساسی ترین تفاوت بین سازهای بادیِ چوبی و برنجی است.

سبک موسیقی کلاسیک

سبک موسیقی کلاسیک دارای چهار دوران است که عبارتند از: دوران باروک، دوران کلاسیک، دوره رمانتیک و دوره کلاسیک مدرن.سبک موسیقی کلاسیک ریشه در سنت، آداب و رسوم و فرهنگ غرب دارد. این موسیقی ریشه در تاریخ تمدن و مذهب دنیای غرب و بخصوص اروپا دارد.

موسیقی کلاسیک در دوره‌های مختلف، حالت و الگوهای متفاوتی نسبت به دوره قبل وبعد خود داشته است و بر این مبنا، به دوران کهن (تا انتهای قرن پنجم میلادی)، دوران اولیه (ابتدای قرن ششم تا انتهای قرن شانزدهم که محدوده‌های سده‌های میانه یا قرون وسطی و رنسانس را شامل می‌شود)، دوران قواعد مشترک (ابتدای قرن هفدهم تا ابتدای قرن بیستم که محدوده‌های باروک، گالانت، کلاسیک و رمانتیک را در بر می‌گیرد) و موسیقی معاصر (از ابتدای قرن بیستم تا امروز) گروه بندی می‌شود.

تاریخچه موسیقی کلاسیک

اگرچه عموماً سال‌های بین ۱۷۵۰ و ۱۸۲۰ به عنوان دوره‌ی کلاسیک در موسیقی غربی مشهور شده است، ولی کلمه «کلاسیک» اصطلاحآً به معنای هنر موسیقی غربی شامل انواع سبک‌های موسیقی غرب از قرن نهم تا دوره‌ی حاضر به‌ ویژه قرن‌های شانزدهم یا هفدهم تا قرن نوزدهم در نظر گرفته می‌شود.

 

سازهایی که در سبک کلاسیک نواخته می شود:

 

پیانو و سازهای زهی:

ویولن، ویولا، ویولن سل، چلو (cello)، کنتر باس (contrabass)

سازهای بادی چوبی :

فلوت، ابوا (oboe)، کلارینت، باسون (bassoon)، ساکسیفون، پیکولو